Saturday 16 August 2014

Masjid di Tokyo - Tokyo Camii

Assalamualaikum,

Antara alasan paling besar kenapa orang kita takut nak bermusafir ataupun travel adalah kerana takut tak ada tempat solat dan makanan halal. Lagilah kalau nak pergi ke negara bukan majoriti muslim macam jepun ni. Dah la penggunakan bahan non-halal agak meluas. Lepas tu nanti nak solat dekat mana.

Saya akan bawakan beberapa tempat solat di Tokyo.

TOKYO CAMII MOSQUE


Tokyo Camii & Turkish Culture Centre
Website: http://www.tokyocamii.org/ 

Masjid ini merupakan the hidden gem dekat Tokyo. Ramai actually tak berapa tahu masjid ni. Saya tahu pon waktu beli satu buku - travel in Tokyo -. Antara masjid paling cantik dan kemas di Jepun.

Sejarah dan info dari website depa

"The Turkish community who emigrated from Kazan (Russia) built the Tokyo Camii in 1938, the foundation of which stems from the hospitality of the respected people of Japan, and was rebuilt in 2000 owing to some serious damage that it was exposed to. We believe it is performing and will continue to perform its duty as a bridge between the past and the future, and is beautiful in other aspects due to certain unique features. While not departing from the ties of the past with its construction in the classical Ottoman architecture style, it also has an enlightening purpose for the future through various architectural points that attract attention in both construction technology and the multipurpose hall which is a venue for wedding ceremonies, fashion shows, plays, exhibitions and conferences on the first floor.

We have no doubt that Tokyo Camii will be an alternative place of true learning about the religion of Islam, being a frequent place to visit for hundreds of Japanese every day and would contribute to the centenary relations between the Turkish and Japanese people."

memang ramai Japanese yang datang untuk sightseeing learning Islam dekat Masjid ni. Yes, they can go in and learn Islam no need to convert. And dont ask how many already converted at here. :)

Unlike Masjid di tempat lain, visitor can go in and walk in the praying hall or just sit except praying time. Kalau waktu solat pon, visitor boleh tgok dari tempatyang tidak menggaggu,

=======================================================================

Macam mana nak pergi?

Bawah ni step Kalau dari Shinjuku Station.

Dari

1. Dari Shinjuku Station, jangan masuk JR Station, tapi jalan sikit ke Odakyu Station. (satu bumbung ja)
Refer to this site if you not sure how to get to Odakyu Line from JR Shinjuku Station.
2. Naik Odakyu Odawara Line ke Yoyogi Uehara Station <current price is JPY 160 per way>.

3. Kalau dari Shibua ke Harajuku, boleh juga ambil Tokyo Metro, Chiyoda Line dari Omote-sando Station ataupun Meijijinggu Station ke Yoyogi Uehara Station. Cost around JPY 170.
Odakyu line and Tokyo Metro are not covered by JR Pass.

Shinjuku - Odakyu Station. - Lost & Found window.

Dari Yoyogi Uehara Station
1. Lepas exit gate, belok kiri. Ada tangga turun bawah. Boleh nampak North 1 Exit Gate.
2. Turun sahaja akan nampak tempat tunggu bas, teksi dan parking basikal.
3. Terus gerak ke belah kiri.
4. Suppose nampak minaret masjid selepas beberapa langkah.
5. Jalan sampai nampak main road.
6. Dekat Main road, patah kanan. Suppose dah boleh nampak sipi-sipi dinding masjid.
7. Lepas beberapa step. boleh nampak dinding masjid. Lintas Jalan.
6. Ada dua pintu masuk, 1 yang besar dekat bawah. - Lead to Turkish Centre.
Satu lagi kena naik tangga, terus ke prayer Hall.
Tempat ambil wuduk dekat tingkat turkish centre ni kalau tak salah.

Read More:
http://www.nippon.com/en/features/c01301/
http://www.tokyocamii.org/publicViews/home/lang:en

Sebab utama kita visit Masjid sewaktu travel adalah untuk validate travel kita, yang kita masih mengutamakan Islam bukan untuk spend money dan tunjuk di instagram sahaja. Dalam pada masa yang sama kita juga boleh berjumpa dengan local muslim and share opinion dan mungkin dapat akan free makan or minum.

a space for muslim activity and talks.

there is a space there that give free Turkish Tea and rest area. Accept both muslim and non-muslim.


Ingatlah, Allah ciptakan dunia yang kecil ini untuk kita explore, belajar dan menyebar luaskan agamanya. Bab menyebarluaskan agama tu untuk marhean yang lemah serba serbi memang susah sikit, tapi bila kita keluar, dan membawa Deen, insya-Allah, orang akan lihat dan boleh jadi punca hidayah.

Contoh: Bila kita explain kita tak boleh makan benda tertentu, mereka akan tahu yang kita ini muslim, banyaklah soalan2 ekstrem dan luar biasa akan keluar. Soalan paling biasa adalah
"awat hang tak boleh makan babi? kita dok prosess baik punya, clean and very hygene."

Janganlah dok cakap, "eh, kita punya saintis cakap ada cacing/bakteria tak boleh mati dalam babi tu, tak baik untuk kesihatan tau. So Islam betul wo! Sangat menjaga kemaslahatan umum."

nanti orang Jepun cakap
"Average hidup orang jepun, paling lama kot dekat dunia, hang pun tak kenai siapa saintis tu. Islam tipu.. Booo!!!"

Tapi baiklah jawab dengan simple dan padat.
"Islam ni kan agama aku. So Tuhan aku dah kata tak boleh makan, akur sajalah. Sebab aku yakin 100% dengan Tuhan dan agama aku, tak payah reason. Allah tu tuhan, dia punya pasallah nak buat rule and regulation. If we dont accept His rule and regulation or if we question it, that's mean we din't have faith and trust. so buat apa mengaku muslim if not agree and follow Allah rule."

;) saya akan share lagi beberapa masjid di Jepun yang easy access. :)






0 comments:

Post a Comment